A modern élet egyik legnagyobb kihívása, hogy a rengeteg feladat, határidő és zavaró tényező között hogyan őrizzük meg a fókuszunkat és maradjunk hatékonyak. Legyen szó munkáról vagy magánéletről, mindannyian vágyunk arra, hogy jobban gazdálkodjunk az időnkkel és eredményesebbek legyünk.
A jó hír az, hogy néhány egyszerű módszerrel drasztikusan növelheted a produktivitásod. Ebben a cikkben a The Art of Laziness c. könyv alapján mutatunk 20 könnyen alkalmazható tippet, amelyek segítenek abban, hogy okosabban dolgozz, és több szabadidőd legyen.
- Tervezd meg a napod. Triviálisnak tűnhet, de sokszor már ennyi elég ahhoz, hogy ne csak sodródj az árral.
- Írj le mindent, amivel végezni szeretnél. Ha csak kigondolod, hogy jó lenne megírni a beadandót vagy megpucolni az ablakokat, az még kevés, azt könnyen zárójelbe teszi az elméd. (Ugye ismerős, amikor azon kapod magad, hogy mindent csinálsz már, csak azt ne kelljen, ami a legfontosabb lenne?)
- Papírra írd. Ezt igazából nehéz elmagyarázni, de nyugodtan próbáld ki, hogy először pl. a telefonodba jegyzed fel a teendőid, aztán egy másik napon valódi papírra, tollal – meg fogod látni, hogy utóbbit sokkal komolyabban veszi majd az agyad.
- Kövesd a 80-20 szabályt. Ami ebben esetben azt jelenti, hogy a tevékenységed 20%-a fogja hozni az eredményeid 80%-át.
- Hagyj fel a multitaskinggal. Ne akarj egyszerre több mindent csinálni, mert bár úgy tűnhet, hogy ilyenkor keményebben dolgozol, valójában szétforgácsolódik a figyelmed és a feladatok közötti ugrálás csökkenti a produktivitást.
- Egyszerre egy feladatra koncentrálj. Már csak amiatt is, mert ha sorban, egymás után végzed el a teendőid, az folyamatosan biztosít egy-egy újabb sikerélményt, melyek átlendítenek a következő dologra.
- Távolítsd el a zavaró tényezőket a környezetedből. Közhely, de tényleg fényévekkel hatékonyabb lehetsz, ha lenémítod a telefonod, sőt akár el is távolítod a közeledből, pl. direkt kint hagyod a kocsiban arra az időre, amíg szeretnél igazán jól haladni.
- Ha elfáradtál, pihenj egyet. Ez látszólag a hatékonyság ellen szól, de az eredményes munka nem a túlhajszoláson múlik, hanem a jól beosztott időn és energián. Tehát ha kell, pihenj, hogy aztán újult erővel, feltöltődve csinálhasd tovább.
- Tanulj meg nemet mondani. Ha mindig mindenre igent mondasz, tényleg nem marad időd semmire. Ez főleg vállalkozókra igaz, akik nem szeretnék „megbántani” az ügyfeleiket. A határaid felállítása azonban hosszútávon önmagad, és a kiégés elkerülése végett is fontos.
- Delegáld, add át másnak a nem fontos feladataidat. Nem muszáj mindent személyesen elvégezned. Ha van olyan a közeledben, aki alkalmas és kapható rá, bátran add át neki. Itt kezdődik a csapatmunka.
- Ne várj a tökéletes pillanatra, csak csináld. Ha valami elvégezhető ma és jövő héten is, akkor biztos lehetsz benne, hogy a mai nap sokkal alkalmasabb rá.
- Bármi, ami csak 5 percet igényel, azt csináld meg azonnal. Ez kissé ellentmond a 6. pontnak, de a lényeg az 5 percen van. Ennyi kitérő még nem térít el a fő feladatodtól, de gyors sikerélményt adhat, és amíg felírnád, megjegyeznéd, beütemeznéd valahová későbbre, addig már el is végezted.
- Azzal a feladattal kezdd, amit legjobban utálsz. Ha több feladatod van az adott napra, talán ez a leghasznosabb tanács. Mindig a legutálatosabbat előre, és ha azzal megvagy, onnantól a többivel már szárnyalni fogsz.
- Állíts fel konkrét határidőket. Amelyik feladatnak nincs határideje, az sosem fog elkészülni, ezt talán már tapasztaltad is. Azonban amint egy pontos dátumhoz vagy időhöz kötöd, a lelkiismeretes tudatalattid azon lesz, hogy ne hozzon szégyenbe, és határidőre végezz.
- Szokj le róla, hogy olyan dolgokkal foglalkozol, amik nem segítik a célod. Sokszor könnyű elkalandozni olyan irányokba, melyek során bár „csinálsz valamit”, de annak az eredeti célhoz nem sok köze van. Fontos, hogy ezeket észrevedd, és olyankor visszatereld magad a fókuszba.
- Ne akarj mindenáron a tökéletességre törekedni, amikor nem fontos. És általában nem fontos. Mindig kérdezd meg magadtól, hogy „ELÉG JÓ ez már”? És ha elég jó, akkor a feladatot elvégezted.
- Tűzz ki egy időpontot, amikor ellenőrzöd az üzeneteid. Őszintén, történt már amiatt katasztrófa, hogy egy chatre vagy emailre nem azonnal reagáltál? A legfókuszáltabb emberek naponta egyszer ellenőrzik az email fiókjukat. Neked nem muszáj ennyire szigorúnak lenned magadhoz, de szokj le róla, hogy szándékosan hagyod magad kizökkenteni.
- Mondj nemet a nem fontos találkozókra. Ezt munkahelyen, beosztottként nehéz kivitelezni, ahol egyesek szeretnek sportot űzni a meetingelésből, de hacsak teheted, próbálj kicsúszni az időrabló megbeszélésekből.
- Kerüld a negatív embereket. A panaszkodó, pesszimista, kedvtelen emberek nem segítenek a hatékonyságodon, éppen ellenkezőleg: átragasztják rád a hangulatukat. Próbáld olyanokkal körülvenni magad, akik ha nem is kimondva, de akár csak a lényükkel jobb teljesítményre ösztönöznek.
- Csináld azt, amit szeretsz. Ez pedig igazából mindennek az alapja. Válassz olyan munkát, alakítsd úgy az életed, szervezd olyan formába a teendőid, hogy amit csinálnod kell, azt sosem tehernek érezd, hanem kihívásnak, ami után jóleső érzés tölt el, hogy „igen, ezt is elvégeztem”.
Ezt a cikket a Napistarton olvastad. Ha tetszett, küldd tovább ismerőseidnek vagy oszd meg a közösségi médiában, és bátran kommentáld a saját gondolataiddal!