Az utóbbi időben egy új trend hódít Magyarországon: a dubai csokoládé. Ez az egzotikus édesség nemcsak az ízlelőbimbókat, hanem a luxus iránti vágyat is megmozgatja. De miért is lett ekkora divat a „dubaji csoki”, mely összetevői miatt ilyen drága, és tényleg érdemes lehet mostantól csokoládéba fektetni? Ezeknek járunk utána ebben a cikkben!
A luxus és az élmény találkozása
Dubaj régóta a fényűzés és a különlegességek szinonimája. Legyen szó aranyozott szállodákról, felhőkarcolókról vagy világszínvonalú gasztronómiáról, a város minden területen magasra teszi a lécet. A csokoládék sem kivételek: az arab világ gazdag ízeiből merítve olyan különleges édességek születtek, amelyek a hagyományos csokoládékon túlmutatnak. Datolya, sáfrány, pisztácia, rózsavíz és még ehető arany is helyet kap ezekben a finomságokban.
A dubaji csokoládé ötlete a dubaji székhelyű Fix Dessert Chocolatier nevű édességüzlettől származik: az általuk készített „Can’t Get Knafeh of It” nevű csokoládészelet ötvözi a közel-keleti knafeh desszert elemeit a csokoládéval. A desszert népszerűsége akkor kezdett robbanásszerűen terjedni, amikor egy, az Egyesült Arab Emírségekben élő nő, Maria Vehera bemutatta azt a TikTokon.
A dubaji csokoládé iránti kereslet Magyarországon is megugrott, mostanra számos cukrászda kezdte el készíteni saját változatát, emellett a nagyobb üzletláncok is felismerték a trendet, és – korlátozott mennyiségben – felvették a kínálatukba a terméket.
Miért kedveltük meg hirtelen a dubai csokit?
A magyar vásárlók körében a dubai csokoládék a különlegesség varázsát képviselik. Ezek az édességek nemcsak egyedi ízvilágukkal, hanem a csomagolásukkal is hódítanak: sok esetben aranyozott dobozokban, gondosan megtervezett, elegáns dizájnnal érkeznek. Az ajándékozás kultúrájában is egyre nagyobb szerepet kapnak, hiszen egy dubai csokoládé nemcsak finom, hanem státuszszimbólum is lehet.
Az internetes vásárlás korában az ilyen egzotikus termékek könnyen elérhetővé váltak Magyarországon is. Számos prémium édességbolt és webáruház kínál dubai csokoládékat, de egyre több helyen találkozhatunk velük exkluzív bemutatókon vagy luxus rendezvényeken is. Az influencerek szerepe sem elhanyagolható: a közösségi média posztjaiban a csillogó csokoládék gyorsan trenddé váltak.
S bár a dubai csokik jelenlegi népszerűsége valóban hullámként söpört végig Magyarországon, egyre több jel mutat arra, hogy nem csupán múló hóbort, hanem hosszabb távon is helyet követelhetnek maguknak a prémium édességek piacán. Az egyediség iránti kereslet és az élményalapú vásárlás kultúrája tovább erősítheti ezt a trendet.
Miért ilyen drága a dubai csoki?
Cinkotai Norbert, a K&H Értékpapír vezető elemzője szerint a dubaji csokoládék árát elsősorban a prémium alapanyagok határozzák meg. Gyakran tartalmaznak aranyport, sáfrányt vagy más egzotikus összetevőket, mint például a Közel-Keleten népszerű kadayif tészta és a pisztáciakrém. Ezek az alapanyagok nemcsak ritkák, hanem drágák is, ami jelentősen megemeli a végtermék árát.
Például egy 100 grammos dubaji csokoládé ára Magyarországon jelenleg 3 980 és 4 708 forint között mozog.
Ennek a csokoládénak az árát számos alapanyag költsége befolyásolja, amelyek közül a kakaó és a pisztácia kiemelkedő. A kakaó, mint a csokoládé fő összetevője, jelentős áremelkedést mutatott az elmúlt időszakban. 2024 a kakaópiac egyik legnehezebb éve volt: az árak tonnánként 4000 dollárról egészen 12 000 dollárig szöktek fel tavasszal, majd nyáron ugyan némi csökkenés következett, de az év végére ismét 7000 és 11 500 dollár között ingadoztak.
Ez a drasztikus áremelkedés a kakaótermelés kihívásaival magyarázható: az éghajlatváltozás hatásai, az alacsony beruházások és az Elefántcsontparton tapasztalható termelési problémák egyaránt nehezítették az egyensúly fenntartását a piacon.
A pisztácia, mint prémium alapanyag, szintén jelentős költségtényező. Magyarországon egy kilogramm natúr, hámozott pisztácia ára meghaladja a 13 000 forintot. A magas ár több tényezőre vezethető vissza: egyrészt a pisztáciafák lassan növekednek, akár 8-12 év is eltelhet, mire termést hoznak, ráadásul nem minden évben teremnek, hanem csak két- vagy háromévente. Emellett a pisztácia betakarítása is munkaigényes folyamat, gyakran kézzel végzik. Kihívást jelent a pisztácia tárolása és szállítása is, mivel nem megfelelő körülmények között a magas zsírtartalom miatt jelentős az öngyulladás veszélye.
Az extravagáns csomagolás is sokat dob az áron
Cinkotai Norbert rámutatott: a gyártók a luxus élményét extravagáns csomagolással is hangsúlyozzák, ami tovább növeli a végtermék árát, csakúgy, mint a csokoládégyártás során használt további alapanyagok, mint a cukor, tejpor és különféle diófélék árai.
Az éghajlati változások, termelési kihívások és globális keresletnövekedés mind hozzájárulnak az alapanyagok árának ingadozásához, ami végső soron a csokoládék árának emelkedéséhez vezethet. A JP Morgan friss elemzésében is kiemelte, hogy 2025-ben is számolni kell a csokoládé árának további növekedésével, ami az eladásokban is éreztetheti majd hatását.
Kakaó, mint befektetés?
A K&H szakembere arra is felhívta a figyelmet, hogy a kakaópiac helyzete nemcsak a termelőket és a csokoládégyártókat érinti, hanem a befektetőket is.
A kakaó, mint árupiaci termék ugyanakkor népszerű fedezeti eszköz lehet azok számára, akik a csokoládé költségnövekedését kompenzálni szeretnék. Az ETF-ek (tőzsdén kereskedett alapok) lehetőséget adnak arra, hogy a befektetők rövid és hosszú távon is részesedjenek az árupiaci mozgásokból, hasonlóan más népszerű fedezeti termékekhez, például az aranyhoz.
Ezt a cikket a Napistarton olvastad. Ha tetszett, küldd tovább ismerőseidnek vagy oszd meg a közösségi médiában, és bátran kommentáld a saját gondolataiddal!